zaterdag 20 september 2008

Schoolboeken Project, Deel 4

Beste Bloglezers,

In de maand september was het weer tijd om Mike en Tessa met een bezoek te vereren maar tevens een goede gelegenheid om als medeoprichter en donateur te kijken hoe het met ons boekenproject gaat, controle is tenslotte geen wantrouwen en iedereen heeft recht op controle...

Na het bijwerken van de door Tessa nauwkeurig opgezette boekhouding bleek al snel dat we dankzij onze vele donateurs de komende jaren kunnen voorzien in sponsering van de boeken voor 20 kinderen. Maar waarom zouden we niet iets meer doen als het zo goed gaat en wat zouden we dan nog meer kunnen doen? Dit soort zaken beslis je natuurlijk niet in enkele minuten maar vergen een wat grondiger aanpak en na een paar avondjes hierover gesproken te hebben vonden we het een goed idee om nog wat extra kinderen te sponsoren. Om hoeveel kinderen het zou gaan hing af van het aantal dat we van Arini te horen zouden krijgen, maar we waren het er over eens dat we dan wel onder dat aantal gingen zitten, je moet de mensen tenslotte niet “doodknuffelen”.

Omdat je natuurlijk niet met de deur in huis, of in dit geval school, kan vallen werd er in overleg met Arini eerst een geschikte dag gepland zodat we de boeken voor het eerste semester konden betalen aan de koperasi en voor mij natuurlijk gelijk een mooie gelegenheid om naar de in het vorige bezoek geleverde Engelse woordenboeken en de “Computer Tutor” te kijken. Na wat heen en weer ge-sms, werd 13 september als bezoek- en betaaldag gepland. Ondertussen zou Arini onderzoeken of er nog meer kinderen waren die aanmerking kwamen voor ons project.





In de tussentijd waren Ben en Saskia, vrienden van Mike en Tessa, ook op Bali vakantie aan het vieren en kwamen bij ons op bezoek met een wel hele bijzondere verassing… Ben had een “oude” laptop van zijn werk meegenomen die hij graag aan het schoolboekenproject wilde doneren! Helemaal geweldig voor de school waar nu drie van de vijf aanwezige computers niet meer werken… maar hoe introduceer je zoiets? Zoals altijd zou ook dit zichzelf weer in goede banen leiden.





Op 13 september werden we hartelijk ontvangen door het hoofd van de school en Arini maar daar was ineens een storende factor tussen geslopen, een vertegenwoordiger van de ouders van de kinderen, hûh? Hij kon ook wel wat fondsen gebruiken voor het herstellen van een gebouw waar inmiddels al 2 jaar niets meer aan was gedaan. Vriendelijk werd door Mike uitgelegd dat dit niet tot onze doelstellingen behoorde en na bijval van het hoofd van de school droop deze man dan ook weer af.

Arini liet trots zien dat ze van andere Nederlanders een internet-stikkie had gekregen zodat ze draadloos gebruik kon maken van het wereld wijde web, ware het niet dat iedereen met zijn eigen stikkie op de computers de welbekende rommel zit te uploaden en elke computer inmiddels voorzien was van een fijn virus. Internetten zat er voorlopig dus niet meer in, dacht zij, maar wij hadden natuurlijk een troef in handen, namelijk de laptop van Ben en Saskia.





Tijdens het bezoek aan de bibliotheek, waar de eerder geleverde Engelse woordenboeken, zij het enigszins onder het stof, werden getoond bleek dat deze (onder toezicht) door de leerlingen gebruikt kunnen worden. Zo blijven ze in goede staat en wandelen dan ook niet van het terrein af, de woordenboeken dan. De Computor Tutor konden we niet zien want die stond nog bij Arini thuis maar er werd ons verzekerd dat deze wel degelijk gebruikt wordt. Arini vertelde dat tijdens de “grote vakantie” (einde en begin schooljaar) en de afgelopen vakantie ter gelegenheid van Galungan & Kuningan (twee hele belangrijke ceremonies in Bali) de woordenboeken achter slot en grendel worden opgeborgen, vandaar dat stof. De Computor Tutor werd ondergebracht bij een collega van Arini en nu heeft zij deze thuis om te oefenen en te kijken hoe ze de leerlingen ermee kan laten omgaan.

Om ze nog wat extra te helpen gaven we 10 exemplaren van het BioRock Kids “magazine”, een boekje waar in het Engels op eenvoudige wijze het doel van het BioRock project wordt uitgelegd. Dit is dan weer in de Engelse les te gebruiken als een apart studieproject zodat de kinderen zich bewust worden van het belang hiervan.





Natuurlijk moesten we de knip nog even opentrekken… dat was prioriteit nummero uno. Moet wel vermeld worden dat ook nu weer een aantal boeken nog niet binnen zijn…maar dat er ook 2 maal 3 vakken gecombineerd zijn tot 1 vak. Alle werkboeken die nu wel binnen zijn en uitgedeeld aan de kinderen hebben we dus betaald.

Na het betalen van de boeken aan de koperasi moesten we nog drie dingen regelen. Als eerste het geven van een knuffelbeest voor de baby van Arini, die inmiddels alweer zo'n vier maanden oud is en een lekkere speelse baby is… Arini vond de knuffel geweldig!

Ten tweede, een nieuw aantal leerlingen bij het boekenproject. Het bleek dat er op dit moment zo'n 23 nieuwe leerlingen voldoen aan de criteria om in aanmerking te komen voor het project. Zoiets hadden we al verwacht en we hebben toegezegd om 10 extra leerlingen op te nemen in ons project zodat er nu in totaal 30 kinderen worden gesponsord en dit kunnen we op dit moment de komende 5,8 jaar blijven doen. Als Arini de 10 extra leerlingen heeft geselecteerd zullen we dit in ons volgende bezoek financieel afhandelen.





Als laatste onze geheime troef: de laptop! Daar wij natuurlijk geïnteresseerd waren in het internet-stikkie was dit dé kans om de laptop te introduceren. Na wat gemuis en geklik werkte de internet verbinding naar behoren; grote bestanden downloaden kan even duren, maar e-mailen werkt perfect! Gelijk ook maar even de boekenblog laten zien, helaas nu nog alleen in het Nederlands maar foto's kijken is natuurlijk ook leuk. Maar hoe vertel je nu dat ze laptop mogen houden? Je maakt er een probleem van en vertelt dan dat de school ons probleem kan oplossen door de laptop te houden… Arini kon het eerst niet geloven en dacht dat we een grap uithaalden, maar na enige overreding was ze dan overtuigd. Ze zijn er echt super blij mee en namens de school willen we Ben en Saskia nogmaals hartelijk bedanken!





Arini houdt Mike en Tess op de hoogte als de rest van de oefenboeken voor dit semester binnenkomen… Zeer waarschijnlijk stuurt zij dan weer een e-mailtje, want het eerste is reeds ontvangen! Uiteraard zal fantesmik dan “deel 2 van de werkboeken van semester 1 van het schooljaar 2008-2009” gaan betalen.

Geen opmerkingen: